16 Jan 2010

Leapsa lecturistica

Leapsa noua primita de la rontziki.blogspot.com. Frumos blog. Interesanta leapsa.

1. Cand cititi, pentru a marca locul unde ati ramas cu lectura, folositi semne de carte sau indoiti paginile?

Carti de vizita, semne de carte, carti de Magic the Gathering. Incerc sa am grija de carti cat pot de bine, asa ca n-as suporta sa maltratez paginile. Nici macar un pic. Din acelasi motiv nici nu subliniez pasajele interesante.

2. Aţi primit în ultimul timp o carte drept cadou şi dacă "da" care a fost aceasta?

Ultimele trei au fost : Charles Bukowski - Hollywood, John Fante - Brotherhood of the Grape si Dan Ciachir - In lumea presei interbelice. Daca imi ia cineva carti sau tutun, e cel mai bun prieten al meu. Un timp.

3. Cititi in baie?

As vrea sa intalnesc pe cineva care nu citeste in acest lacas de cultura si meditatie. E cumva obligatoriu.

4. V-ati gandit vreodata sa scrieti o carte si daca "da" care ar fi fost aceasta?

Normal, mai ales ca in tinerete ideea de "scriitor in devenire" atragea fetele surprinzator de repede. Dar cum sunt un personaj realist, e clar ca decat sa scriu o carte proasta mai bine citesc altele bune. Fireste, promiteam duduilor un viitor roman colosal, care va revolutiona totul si va ramane ca ultima creatie a lumii. Iti dai seama cam cate capodopere am fi avut daca toti astia ca mine erau capabili ? :) Mi-e greu si mie sa-mi dau seama cat eram sincer si cat seducator. Dar a mers :)

5. Ce credeti despre colectiile de carte de la noi?

Am luat toata colectia Cotidianul, multe din Biblioteca Polirom, ceva de la Humanitas, din colectiile lor. Ce imi aduc aminte acum. Imi place ideea de colectie, de serie, de lista, te motiveaza sa le iei pe toate pana la urma. Inainte de '89 erau parca niste colectii mai bune, ca BPT, Clu, Romanul Secolului XX, Biblioteca de Arta, etc. Au aparut la noi carti extraordinare, cu toata cenzura si cu tot griul din creiere. Plus ca e placerea de a cataloga, aranja, rearanja.

6. Care este cartea preferata?

Foarte greu de spus, difera de la perioada la perioada si chiar de la zi la zi. Azi as alege Bukowski - Ham on Rye.

7. Va place să recititi unele carti si care ar fi acestea?

Da, fireste. Interesant ca nici o carte nu mai e la fel la recitire, fie e mai buna, fie mai proasta decat iti aduceai aminte, si mereu descoperi ceva nou, ceva in plus, ceva ce iti scapase. Recitesc maniacal Vlad Musatescu, Lovecraft, Fante, Bukowski, Hasek sau Stephen King. Amestec.

8. Ce parere ati avea de o intalnire cu autorii cartilor pe care le apreciati si ce le-ati spune?

S-a intamplat sa cunosc scriitori romani care imi placeau, normal ca m-am blocat (sunt eminamente timid si asocial) si presupun ca am fost penibil. E o emotie aparte sa il cunosti pe omul care a scris cartea "aceea". Nu vreau sa-mi imaginez cum as fi intrat in fibrilatii la intalnirea cu un clasic mai nou sau mai vechi. Presupun ca eram la un pas de lesin. Si nu stiu, as fi balbait ceva nu foarte inteligibil. Mi-ar fi placut macar sa il zaresc pe Lovecraft. Chiar in curand s-ar putea sa ma intalnesc pentru prima oara cu un scriitor pe care il admir. Va povestesc atunci ce si cum.

9. Va place să vorbiti despre ceea ce cititi si cu cine?

In general mai scriu pe blog. Nefiind o persoana sociala, nu prea ma intalnesc in lumea reala cu alti cititori. Mai comentez cu cei de la Pipa Club Bucuresti la intalnirile lunare, si cu un prieten pe care il vad destul de rar. Imi place, fireste ca imi place, asa mai aflu si eu despre alte carti, despre alti autori, descopar alte interpretari si viziuni, intru adesea in discutii contradictorii (cele mai faine).

10. Care sunt motivele care va determina sa alegeti o carte pe care sa o cititi?

In ordine : autor, recenzie (de regula de pe unul dintre blogurile in care am incredere), subiect. Desi s-a intamplat de vreo 2-3 ori sa cedez tentatiei in fata unei coperti inspirate, si am avut noroc sa fie si carti bune.

11. Care credeti ca este o lectura "obligatorie", o carte pe care cineva trebuie sa o citeasca?

Ca vechi pasionat, as recomanda si aici 1001 de nopti. Tot a inceput Erc Press sa reediteze traducrea Gramescu, sper sa nu am surpriza cumplit de neplacuta sa vad cum un nou proiect ambitios moare in fasa. Sa fim optimisti. In 1001 de nopti gasesti de toate : ai dragoste, ai aventuri, ai poezie, ai romantism, ai istorie, ai mistica, ai imaginatie, fantezie, monstri, traditii, arta gastronomica, muzica, etc, etc, etc.

12. Care este locul preferat pentru lectura?

Daca se poate, tolanit in pat, eventual invelit in paturi, cu veioza larg aprinsa. Vara imi scot un scaun in gradina si stau acolo, la umbra.

13. Cand cititi ascultati muzica sau lecturati in liniste?

Cand eram mult mai tanar obisnuiam sa le imbin. Am constatat in ultimii ani ca nu ma mai pot concentra prea bine la amandoua, asa ca acum aleg ori una, ori alta. Desi era o combinatie interesanta Immortal cu Maupassant. :)

14. Vi s-a întâmplat sa cititi carti in format electronic?

Nu e foarte comod, dar am fost nevoit. Initial lucrari de specialitate in anii de scoala, acum titluri diverse, pe care nu le gasesc usor, nu s-au tradus sau, fatalmente, sunt mult prea scumpe. Si acum citesc in format electronic mai curand sinteze, rasfoiesc enciclopedii, Stephen King (pana s-or traduce toate), carti despre Tarot. Normal, si benzi desenate. Multe benzi desenate.

15. Cititi numai carti cumparate sau si pe cele care sunt imprumutate?

Se mai intampla sa imprumut carti, dar daca imi plac foarte mult raman cu un sentiment de frustrare. Trebuie sa o am, a mea, doar a mea :) Sa o pun la colectie, sa o pun in catalog, sa o asez in raft. Sa-mi apartina. Acum trebuie sa inapoiez Aspidistra sa traiasca, si abia astept salariul, sa o iau si eu. Se poate spune ca in studentie BCU ma deprima cumplit, din acest motiv.

16. O carte este pentru mine... Cum ati descrie o carte?

Obiect de regula paralelipidic, din hartie si carton, eventual piele, eventual cu poze, in productie de serie, pe care il colectionez, utilizez si cataloghez. Rar imprumut. Un sedativ de celuloza care face viata suportabila. Pipa cu litere.


Cine vrea sa preia leapsa, chiar sunt curios. Daca e sa aleg o tinta, ar fi Altheate, nu cred ca am lovit-o pana acum cu o leaps
a. Toti ceilalti din blogroll sunt invitati cu drag.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...